8 książek dla infobrokera i specjalisty od informacji

Wyszukiwanie informacji na zlecenie wymaga ciągłej aktualizacji wiedzy. Zdobywanie informacji o najnowszych zmianach w wyszukiwarkach i bazach to tylko część tej pracy. Dobrze jest wiedzieć jak funkcjonuje informacja w różnych obszarach gospodarki, jaki ma wpływ na otoczenie i jak się ją wykorzystuje.

Przedstawiam zestawienie książek, z którymi moim zdaniem każda osoba, która chciałaby się zająć wyszukiwaniem informacji biznesowych, infobrokeringiem powinna znać. Kolejność książek jest przypadkowa.

100 sposobów na Google1. 100 sposobów na Google

Wydana w 2003 roku przez wydawnictwo Helion. Napisana przed dwie amerykanki Tarę Calishain i Real Dornfest. Choć minęło 10 lat od pojawienia się książki na rynku i dużo się w Google pozmieniało to uważam, że książka nadal jest przydatna. Przede wszystkim powinna być to lektura dla osób rozpoczynających swoją przygodę z zawodowym wyszukiwaniem informacji. Autorki nie tylko tłumaczą jak działa wyszukiwarka ale i pokazują praktyczne przykłady zastosowania złożonych zapytań oraz inne po za wyszukiwarką usługi Google.

 

wyszukiwarki a społeczeństwo2. Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo

Książka Alexandra Halavisa (wyd. PWN, 2012) to lektura obowiązkowa dla osób chcących się sprawnie posługiwać wyszukiwarkami. Pierwsza część książki pozwala poznać historii wyszukiwarek, dowiedzieć się czym są wyszukiwarki pionowe i poziome. Kolejne rozdziały to analiza wpływu i zmian wywołanych przez wyszukiwarki we współczesnym społeczeństwie. Jest tu mowa o biznesie, cenzurze, społeczności akademickiej ale i codziennej potrzebie informacji.

 

sztuka podstępu3. Sztuka Podstępu

Kevin Mitnick uważany przez wielu za najlepszego hakera świata, obecnie specjalisty od bezpieczeństwa informacji. Jego książka „Sztuka podstępu” to źródło informacji przede wszystkim o socjotechnice. K. Mitnick łamał przede wszystkim ludzi a nie hasła. Większość informacji zdobywał dzięki nieświadomości i głupocie innych ludzi. Infobroker często zdobywa informacje za pomocą rozmowy telefonicznej lub bezpośredniej, dlatego warto wiedzieć jak rozmawiać aby dowiedzieć się jak najwięcej.

 

śmierć gazet i przyszłość informacji4. Śmierć gazet i przyszłość informacji

Książka francuskiego dziennikarza Bernarda Poulet (wyd. 2011, Wydawnictwo Czarne). Pozycja o ewolucji prasy we współczesnym obiegu informacji. O poszukiwaniu nowych pomysłów, walce o miejsca pracy ale również o możliwościach jakie niesie ze sobą informacja. Moim zdaniem, książka jest dobrym źródłem informacji o funkcjonowaniu współczesnego rynku mediów. Znajdziemy tu także odwołąnia do licznych publikacji i innych ciekawych źródeł, które można wykorzystać w codziennej pracy.

 

zarządzanie wiedzą5. Zarządzanie wiedzą

„Zarządzanie widzą” to praca zbiorowa pod red. D. Jemielniaka i A. K. Koźmińskiego, wydana przez Oficynę Wolters Kluwer (wyd. 2012). Jest to podręcznik omawiający współczesne koncepcje zarządzania wiedzą. Dla brokera informacji najprzydatniejszy będzie to rozdział poświęcony pozyskiwaniu wiedzy z otoczenia i wywiadowi gospodarczemu.

 

Potęga informacji6. Potęga informacji

„Potęga informacji. Przewodnik po gospodarce sieciowej” była pierwszą moją książką poświęconej pojęciu informacji. Jest to publikacja przede wszystkim o mechanizmach ekonomicznych związanych z nowymi technologiami. Bardzo przydatna jest lektura rozdziału o wycenie informacji.

 

 

Biały wywiad7. Biały wywiad

„Biały wywiad. Otwarte źródła informacji – wokół teorii i praktyki” – jak sam tytuł wskazuje to książka, w której znajdziemy duży zasób źródeł. Jest to pozycja naukowa ukazująca zaawansowane pozyskiwania informacji przez służby specjalne, różne organizacje i instytucje finansowe. Na pewno jest to lektura potrzeba dla osób chcących się sprawnie posługiwać informacją biznesową i gospodarczą.

 

Successful Reserach Business8. Successful Research Business

Mery Ellen Bates, autorka tej książki, to infobroker z wieloletnim doświadczeniem i była prezes AIIP. Książka jest przewodnikiem dla osób, które chcą otworzyć swoją własną agencję infobrokerską. Bates ukazuje w niej nie tylko podstawy działania ale także metody rozwoju biznesu infobrokerskiego. Jest cześć dotycząca marketingu, realizacji zleceń oraz opis dnia z życia infobrokera. Książka w dużej części udostępniona jest na Google Book.

przeczytaj również