Wyszukiwarka internetowa inna niż Google – 10 alternatywnych propozycji

Czy zastanawialiście się kiedyś cobyście zrobili gdyby jutro Google zniknęło? Gdzie szukalibyście informacji? Jak wyglądałoby wasze „wejście” do sieci? Znaczna część użytkowników Internetu nie pamięta sposób wyszukiwania informacji innych niż za pomocą wyszukiwarki. A nawet jeśli za pomocą wyszukiwarki, to dobrze jest wiedzieć jakie mamy alternatywy dla Google, tak na wszelki wypadek.

1. Ask

www.ask.com

Ask (wcześniejsza nazwa Ask Jeeves) to wyszukiwarka utworzona w 1996 roku przez  Garretta Gruener i Davida Warthen w Berkeley.  Od początku główną misją narzędzia było dostarczanie odpowiedzi na pytania użytkowników sieci. Ask.com ma ponad 100 milionów użytkowników i znajduje się w wśród 10 najczęściej odwiedzanych strony w USA.

Ask.com pozwala na wyszukiwanie odpowiedzi na już zadane pytania, zadawanie pytań, przeszukiwanie newsów, obrazów, video i wielu innych opcji np. przepisów.  Zwróćcie uwagę, że wyniki jakie pojawiają się po zadaniu słowa kluczowego znaczeni różnią się od wyników z Google. Dodatkowo Ask podpowiada nam możliwe dookreślenia od zadanego słowa, dzięki czemu możemy sprecyzować swoje pytania. Pamiętajcie, że jest to narzędzie przeznaczone do wyszukiwania głównie w języku angielskim.

2. Baidu

www.baidu.com

Baidu to wyszukiwarka stworzona i przeznaczona na rynek chiński. Jest najpopularniejszą wyszukiwarką w tym regionie (546 milionów użytkowników na koniec 2012 roku). Stworzona została w 2000 roku przez Roberta Li.  Największą zaletą narzędzia jest to, że stworzone zostało w języku narodowym i głównie dla tego języka jest przeznaczone. Oczywiście można wpisać hasło w języku angielskim jednak wyniki jakie dostaniemy będą to linki do stron chińskich i anglojęzycznych z przewagą tych pierwszych.

Baidu posiada możliwość wyszukiwania obrazów, aktualności, plików video, plików Mp3 i map. Wyszukiwarka pozwala na wyszukiwanie dokumentów typu pdf, ppt, xls i doc. Pozwala użytkownikom tworzyć własną „bibliotekę” plików znalezionych w sieci.  Narzędzie szczególnie przydatne jeśli potrzebujemy informacji dotyczących Chin lub pobliskich krajów.

3. Bing

www.bing.com

Bing  wyszukiwarka internetowa stworzona przez Microsoft i uważana za największego konkurenta Google. Stosunkowo mało popularna w Polsce, ale w USA ma 13-15% udział w rynku.  W 2009 roku Bing podpisało umowę z Yahoo! na dostarczanie wyników wyszukiwania. Oznacza to, że jeśli szukacie za pomocą wyszukiwarki Yahoo! to wyniki, jakie się wyświetlą pochodzą od Bing (Parę lat temu Yahoo! kupiło Altaviste – wyszukiwarkę, którą większość osób kojarzy).

Bing podobnie do Google posiada wiele usług oraz kilkanaście wersji językowych. Bing pozwala na wyszukiwanie stron www, obrazów, video, map, pogody  i wiele innych. Niestety nie wszystkie usługi Bing działają w Polsce.  W tej wyszukiwarce możemy stosować podobne ograniczenia wyników wyszukiwania jak w Google czyli możemy zawęzić wyszukiwanie do typu pliku, do szukania w określonym obszarze strony etc.

4. DuckDuckGo

www.duckduckgo.com

Amerykańska wyszukiwarka, która za największą swoją zaletę wymienia „nie śledzenie” użytkowników. Oznacza to w praktyce, że wyniki nie są personalizowanie ze względu na nasz kraj, IP czy poprzednie wyszukiwania. Po wpisaniu zapytanie w pierwszej kolejności otrzymujemy zawsze wyniki z Wikipedii wraz z gotową odpowiedzią.

DuckDuckGo rozpocząło współpracę z Yandex.ru, która dostarcza część wyników wyszukiwania. Mocno rozbudowywana jest funkcja Bangs, która pozwala za pomocą znaku wykrzylnika oraz skrótu strony przeszukiwać inne strony www np. trump a! przeniesie was od razu do szukania słowa trump na amazonie.

5. Entireweb

www.entireweb.com

Entireweb została stworzona w 2000 roku przez szwedzką firmę. Wyszukiwarka ma własny algorytm czyli nie korzysta z baz Google ani Bing. Mają ponad milion użytkowników miesięcznie. Wyszukiwarka posiada opcję wyszukiwania obrazków oraz opcję określaną jako „realtime”. (Niestety jeszcze nie znalazłam dla niej zastosowania).

6. Exalead

http://www.exalead.com/search/

Francuska wyszukiwarka stworzona przez firmę specjalizującą się w organizacji informacją dla przedsiębiorstw. Posiada opcję wyszukiwania obrazów, video, blogów oraz przedsiębiorstw. Po ukazaniu się wyników po prawej stronie mamy dostępną belkę z ograniczeniami: typu pliku, języka oraz rodzaju strony.

7.  Gigablast

http://www.gigablast.com/

Wyszukiwarka stworzona w 2000 roku przez Matta Wellsa. Narzędzie ma zindeksowane ponad 200 bilionów stron. Twórcy chwalą się, że ich narzędzie utrzymywane jest na serwerach zasilanych energią wiatrową a dodatkowo sama wyszukiwarka pokazuje wyniki takie jak są w żadne sposób ich nie personalizując.

8. Lycos

http://www.lycos.com/

Lycos to jedna z najstarszych wyszukiwarek, powstała w 1995 roku. Narzędzie ma opcje wyszukiwania obrazów, video, aktualności, produktów i pogody.

9. Seznam

https://www.seznam.cz/

Największa wyszukiwarka u naszych południowych sąsiadów. Czeska wyszukiwarka i portal od lat skutecznie konkuruje z Google. Posiada proste wyszukiwanie zaawansowane. Nadaje się głównie do szukania informacji w języku czeskim i słowackim.

10. Yandex

http://www.yandex.ru/ lub https://yandex.com/

Yandex to największa rosyjska wyszukiwarka. Przeznaczona  głównie na rynek rosyjskojęzyczny (Rosja, Ukraina, Białoruś). Strona główna Yandex.ru nie posiada wersji anglojęzycznej ale hasła można do wyszukiwarki wpisywać w dowolnym języku. Wyniki zwracane po rosyjsku. Yandex posiada większościowe udziały w rynku wyszukiwarek w Rosji (Google jeszcze ich nie pokonało). Serwis przypomina bardziej portal niż tylko wyszukiwarkę. Yandex ma opcję wyszukiwania obrazów, produktów, map, video oraz nowości.

Yandex.com przeznaczona jest do zasobów anglojęzycznych i na nie też nastawione są wyniki wyszukiwanie, bez względu na użyty język.

 

Jeśli temat wyszukiwarek jest dla Ciebie interesujący, to sprawdź czego możesz się dowiedzieć na moich szkoleniach z wyszukiwania.

 

[Aktualizacja 4 września 2017]

 

 

 

przeczytaj również

  • No ale wychodzi na to, że jednak wszystkie te narzędzia są strasznie za Google’m. A to daje im straszny monopol na informacje. Czasem to bardzo korzystne, ale nie wiadomo czego się spodziewać w przyszłości.

  • Więc dlaczego nie stworzymy wspólnymi siłami nowej, konkurencyjnej z „Google” wyszukiwarki internetowej ? Np. „www.okulary.pl” ?

    Ewentualne konstruktywne odpowiedzi z odpowiednimi argumentami proszę wysyłać na mojego maila.
    Daniel_13366@interia.eu